Het Laatste Voedermaal


met de Vreemde Eend in de Bijt




Formaat:
Thema:  Het Laatste Avondmaal
Datum: 2021


Aanleiding:

Vrij snel na de lockdown in 2020 verschenen er challenges op social media. Een van de eerste was het thuis creëren van een tableau vivant in de vorm van bekende kunsttaferelen. 
Ik had een verzameling vogelschedeltjes dus Het Laatste Avondmaal van Leonardo Davinci kwam al snel in aanmerking.
Het dragen van mondkapjes vanwege de pandemie deed me sterk denken aan de pestmaskers.


Het thema van afgelopen jaar, 2020, was onder meer Maria Magdalena, die volgens sommige bronnen, denk aan Dan Brown's Da Vinci Code, rechts van Jezus aan tafel zou zitten. ik heb dat benadrukt door ze gearmd te positioneren.

 


Met dit gegeven heb ik Maria Magdalena als enige figuur een eendenschedel aangemeten en daarmee is ze herkenbaar als de Vreemde Eend in de Bijt. Immers heeft Michelangelo de apostel Johannes, die rechts van hem zit, wel bijzonder vrouwelijk geschilderd in tegenstelling tot de masculiene overige elf discipelen.


Nog op het nippertje voor aanvang van de lockdown op 1 februari 2020, volgde ik een boeiende lezing in Museum Krona door de fotograaf Raoef Mamedov die het Laatste Avondmaal uitgebeeld had met mensen met het syndroom van Down. Dat project behoort nu tot de vaste collectie van het museum Krona te Uden.


Het Laatste Avondmaal van Leonardo Da Vinci (1495-1498) met daaronder een van de vele tableau vivants die werden gemaakt in huiselijke kring of op het werk. In dat laatste geval verplegend personeel van een corona-afdeling.